Yönetmenlik Harikası Sahneler: Bölüm 1

Kaan Karsan
Kaan Karsan
09 Ağustos 2011

Bu yazı dizisinde, telif hakları el verdiğince, sinemanın büyüsünü hakkıyla ortaya koyan film sahnelerini hatırlatmak istiyorum. Her yazıda üç farklı filmden alınmış üç etkileyici sahneyi paylaşacağım. Bu yazıda Alfonso Cuaron’un Children Of Men‘inden, M. Night Shyamalan’ın Village‘ından ve Joe Wright’ın Atonement‘ından bir sahneyle yakın dönem sinemasından sahnelerle başlayacağız. Filmleri henüz görme şansı bulamamış olan kişilerin sahneleri izlememesini tavsiye ederim.

Sonraki Yazılar:

http://eksisinema.com/yonetmenlik-harikasi-sahneler-bolum-2/

http://eksisinema.com/yonetmenlik-harikasi-sahneler-bolum-3/

http://eksisinema.com/yonetmenlik-harikasi-sahneler-bolum-4/

http://eksisinema.com/yonetmenlik-harikasi-sahneler-bolum-5/

http://eksisinema.com/yonetmenlik-harikasi-sahneler-bolum-6/

 

1) Children Of Men – Alfonso Cuaron (2006)

Cuaron’un kısa zamanda kültleşmiş post-apokaliptik eseri üstün teknik başarısıyla büyük dikkat çekmişti. Her anı en ince detayına kadar düşünülmüş ve özenle çekilmiş filmin sahneleri arasında en öne çıkanlardan biri şüphesiz ki arabadaki sahneydi. “Long Take” olarak alınmış ve insanüstü bir koordinasyon başarısıyla çekilmiş sahne, sinema tarihine geçecek bir yönetmenlik başarısı taşıyordu. Hiçbir kesintiye uğramadan, yalnızca tek çekimle, tek kamerayla alınmış olan bu müthiş sahne, hayranlık uyandırıyordu. Zaten genelinde de benzersiz bir sinema tadı veren filmin bir tek bu sahnesi bile filmi bir kült haline getirmek için belki de yeterdi:

http://www.youtube.com/watch?v=QfBSncUspBk

2) Village – M. Night Shyamalan (2004)

Shyamalan’ın seyircinin farklı beklentileri nedeniyle ortalama seyirci tarafından yerin dibine sokulan büyülü ve müthiş filminin tek derdi, korkuyla doldurulmuş bir toplumdaki bir aşk hikayesini son derece naif bir şekilde anlatmaktı. Shyamalan’ın her anında müthiş bir sinema sunduğu film Avrupalı eleştirmenlerce çok beğenildi. Filmi “korku filmi izliyorum” algısı yerine “korkulara dair bir film” izliyorum algısıyla izlemek, filmin hakkını vermek için yetiyordu. Shyamalan filminin her anına hakim bir yönetim göstermişti. İzleyeni her şey bittiğinde bile güpegündüz germeyi başarabiliyordu. Aşağıdaki sahnede ise sinema tarihinin en dikkat çekici bıçaklama sahnelerinden birini izliyoruz. Bu sahne filmdeki onlarca güzel sahneden yalnızca biri:

http://www.youtube.com/watch?v=qld_V-pnmhI

3) Atonement – Joe Wright (2007)

Aşk ve Gurur ile henüz ilk filminden ne kadar olgun bir sinema anlayışı olduğunu gösteren Joe Wright, ikinci filmi Atonement’ta da yükselen beklentileri boşa çıkarmıyor ve yine pişmiş bir filmle karşımıza çıkıyordu. Filmin içerisindeki nefis sinemaya nazaran hafifçe basit kalan hikayesine rağmen, film müthiş bir yönetmenlikle izleyeni kendisine çekmeyi başarıyordu. Filmden akılda kalan en önemli sahne ise, altı dakika süren tek çekimlik müthiş sahneydi. Çok fazla oyuncuyla ve çok fazla kamera hareketiyle çekilen bu sahne, film setindeki mükemmel koordinasyonu gözler önüne seriyordu. Joe Wright’ın hem kamerasına hem de oyuncularına olan hakimiyeti ise her filmiyle büyük ilgi uyandıracak bir yönetmenin yolda olduğuna işaret ediyordu. Tıpkı Children Of Men’deki gibi, hiç kesilmeden, tek çekim, müthiş bir sahne:

http://www.youtube.com/watch?v=-WOnC-nIJYI