Spring Breakers (2012): Genciz, Çılgınız

Kaan Karsan
Kaan Karsan
10 Mayıs 2013

Harmony Korine, bağımsız sinema algısıyla ve üretkenliğiyle yıllar içerisinde kendi kitlesini yaratmayı başarmış bir yönetmen. Tabii bunda kendisi üzerinde büyük etkisi olan, mayınlı sinemacı Larry Clark’ın da etkisi büyük. Kids ve Ken Park ile ustasından başına buyruk sinema dersleri alan Korine, sinemayı fazla ciddiye almadan kendi bildiğini okumaya devam ediyor. Son filmi Spring Breakers da -tıpkı Korine’nin diğer filmleri gibi-, kendisine ayrı bir ilgi ve sevgi beslemeyi gerektiriyor; aksi takdirde baş ağrıtan bir eziyete dönüşüyor.

Tıpkı etkiyeni Larry Clark gibi gençliği ve gençlerin sistemdeki yerini ele almayı bir tür alışkanlık hatta sinemasının sebebi haline getiren Harmony Korine, bu kez bahar tatiline çıkmak için paralarını denkleştirmeye çalışan birkaç genç kadını odağına alıyor. Yaşıtlarının yaşadıklarını yaşayabilmek adına gözlerini karartan genç kadınlar, bir soygun düzenleyerek ihtiyaç duydukları parayı çalıyorlar. Takındıkları bu şuursuz ve şiddete yönelmiş tavır, oldukça naif bir amaç, bir bahar tatili uğruna… Nihayetinde genç takınlar, hayalini kurdukları tatile çıkmayı başarıyorlar.

Gelin görün ki filmin metinsel bazda kurduğu tüm cümleler aslında Korine’nin üslubu için bir bahane… Korine’nin öyküyü anlatmak için başvurduğu yöntemler filmi aniden fazlasıyla teşhirci ve sakil kılıyor. Korine, seyircisine zorla uyuşturucu madde kullandırırcasına, uçuk bir illüzyon yaratıyor ve filmin tüm estetik yapısını video-klip tarzı üzerinden kuruyor. Oldukça dinamik ve bir o kadar da mide bulandırıcı olan film kurgusu karakterler ile seyirci arasına oldukça kalın bir duvar örüyor. Farkındayız ki Korine’nin amacı da olan bitene karşı hepimizi yabancılaştırmak… Ancak bunu bu kadar tekinsiz bir metotla yapıyor oluşu ‘sev ya da nefret et’ başlıklı bir ültimatom uzatıyor seyirciye…

spring breakers

Kabul edelim ki Spring Breakers baş döndüren bir film. Bu hal, bazı tepkimelerin içerisinde duyguyu oldukça haz verici bir sonuca ulaştırsa da bu film dâhilinde ortaya benzer bir sonuç çıkmıyor maalesef. Bunun nedeni de Spring Breakers’ın seyircisini perdede olup bitene karşı duyarsızlaştırıcı eğilimi… Gürültülü bir müzik eşliğinde bahar tatilindeki şiddetli cinsel hayatı, uyuşturucu kullanımını ve bu dünyadaki başka bir dünyaya kapı açan ‘gençlik’ algısını bu kadar olağanüstü bir üslupla olağan kılmak ne mümkün? Kaldı ki Korine’nin türlü popüler kültür öğelerinden kararlı bir biçimde faydalanarak bu kültüre karşı tartıştırıcı ve kafa yorar gibi görünen bir tavır takınması bile pek samimi durmuyor.

Korine filmin başından sonuna değin bir cümleden ziyade bir tecrübe sunmanın peşinde… Yani tüm bu olan bitenden akılda kalır bir cümle çıkarmak yerine bir duygular yumağı çıkarmanız gerekiyor. Bunu yaparken de en az filmin kendisi kadar yorucu bir sürecin içerisinden geçmek zorundasınız. Aksi takdirde kurgunun ve şuursuzluğun şok ediciliğinin mahsulü olarak yalnızca bir tür ‘şok’ ile salondan çıkabilir ve salonda geçirdiğiniz bir buçuk saati sorgulayabilirsiniz. Tabii filme dair sorgulayacağınız bir diğer şey de Spring Breakers’ın Türkiye’de gösterim şansı bulan ilk Korine filmi olması… Bunun nedenini öğrenmek isterseniz elbette ki filmin afişine ve tanıtımına bakmanız gerekli… Evet, James Franco’yu da Selena Gomez’i de gerçekten ‘böyle görmediniz’. Biz de size şunu soralım, onları ‘böyle’ görmek ister miydiniz? Bu soru da Korine’ye… Onları ‘böyle’ gösterince ne elde ettiniz?’

 

Türkçe Adı: Bahar Tatili

Yönetmen: Harmony Korine

Senaryo: Harmony Korine

Yapım: ABD, 2012

Oyuncular:   Selena Gomez, Vanessa Hudgens, Ashley Benson, Rachel Korine, James Franco, Gucci Mane, Heather Morris

Süre: 94′

 

Kaan Karsan

kaankarsan@gmail.com

twitter

Yazarın Puanı:
Ekşi Sinema Puanı:
1 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 5