Kırmızı Alarm (2011) : Siyasetin Çürük Dişleri

Sinan Yusufoğlu
Sinan Yusufoğlu
03 Ocak 2013

Absürtlüklerle çevrili bir dünyanın içinde rahatça dolaşan bir yönetmen Emre Akay. Sinemayı pek ciddiye almadığı belli; bir video işiyle başladığı sineması sakince uzun metraja evrildi. ‘Sahte’ bir belgesel çekip ardından kısa filmde ‘hakikati’ farklı kişilerin anlatılarında aradı. Bir ‘yapboz’ sineması onunkisi. Sahte belgeselin muzipliğinden beslenerek ‘saçma’ olanın sınırlarına çekiyor seyirciyi. Sinema dahil herşeyin bu kadar çok ciddiye alındığı ülkede Emre Akay, ‘cinema verite’ kodlarıyla yaratıyor sinemasını ve farklı bir mizah yaratmanın yollarını arıyor.

kırmızı alarm

Son kısa filmi ‘Kırmızı Alarm’da siyah beyaz stilize bir dünya kurarak siyasetin sınırlarına giriyor. Oscar Wilde’ın sözünden mülhem, kravatı boyunlarından eksik etmeyen siyasetçilerin oldukça sıkıcı ve ‘çakma’ dünyalarında gezdiriyor kamerasını. Milliyetçilik, dindarlık, kemalizm ve bilimselliğe iman etmiş bir erkekliğin içine dalıyor. Filmde gördüğümüz tek kadın karakter ise çay dağıtıyor bu sert erkeklere. Rahatsız edici müzikleri (çoğunlukla perküsyon) ve kâh netliği bozulan kah sallanan hareketli kamerası bu erkeklerin yalanla çevrili dünyalarının gerilimini hissettiriyor . Üzerinde Türk bayrağı olan çakmak kadar ‘klişe’ bir Türklüğün sinemadaki karşılığını arıyor Emre Akay. Kurguyu ve karakterleri parçalayarak hikayeye mesafe almamızı sağlarken; yakın planlarla hiç beklemediğimiz anda bizi içine sokuyor o steril ‘erkekliğin’. Bu rahatsız edici sıkıcı dünya, milliyetçiliğin ve dindarlığın kodlarıyla örülü. Muhafazakar Türkiye Partisi Genel Başkanı Kudret Türkdoğan’ın ağzının içindeki ‘eksik’ diş bize siyasetin ‘çürük’lüğünü hatırlatıyor. Yapı bozuma uğrattığı karakteriyle ‘kafa’ bulurken yönetmen; bunu üzerine oldukça kafa yorduğunu hissettiren ‘ölçülü’ bir biçimcilikle yapmayı da ihmal etmiyor.

Emre Akay ciddiye almadığı sinema dünyasına her fırsatta ayar veriyor sanki ve ‘ciddiyetsiz’ bir yönetmenin gelecekte yapacağı işler adına oldukça umutlanmamızı sağlıyor. ‘Bir Tuğra Kaftancıoğlu Filmi’nin tanıtım dosyasında Tuna Erdem adına yazılan (sahte) yorumu ödünç alayım: “Muhteşem bir bağımsız yapım, Türk sinemasının beklediği taze kan nihayet karşımızda.”

Kırmızı Alarm’ı izlemek için tıklayınız.




Sinan Yusufoğlu

sinan.yusufoglu@gmail.com