İşler Güçler (2012): Eğlenceli Deşifre

Fatma Onat
Fatma Onat
13 Temmuz 2012

işler güçler 1 300x196 İşler Güçler (2012): Eğlenceli Deşifre

Her dönem farklı kanallarda ayrı projelerle reyting serüvenine merhaba diyen diziler yaz ekranlarını da parsellemiş durumda. Bedeni eriten yaz akşamlarının, göz yaşartan yerli dramlara tahammülsüzlüğü arttırdığından hareketle, farklı türde yapımlar daha fazla dikkat çekmekte. İşler Güçler, komedi kategorisinde top koşturan seyri keyifli, hikâyesini ironiye yatırmış ekranın soluk aldıran yapımlarından.

Dizinin öyküsü üç yakın arkadaş üzerine kurulu. Oyuncu da olan bu arkadaşlar, kendi filmlerini çekmek için bir araya gelirler.  Ahmet (Ahmet Kural), geçmişte hasbel kader bir başrol üstlenmiş olmasından sebep ekibin en kariyerli kişisidir. Sadi (Sadi Celil Cengiz) gümrük memurluğunu terk etmiş bir figüran, Murat (Murat Cemcir) ise içlerinde en çalışkan ve aklı başında gözüken fakat hak ettiğini henüz elde edememiş bir oyuncu eğitmendir. Çekmek istedikleri film için para bulmaya çalışan ekip, istemedikleri bir işi kabul etmek zorunda kalır. Meslek Hikâyeleri adlı belgeselin sunuculuğunu yapacaklardır. “Hem totale seslenecek hem de AB’ye göz kırpacak olan belgesel, kaybolmaya yüz tutmuş meslekleri yeniden canlandırmak gibi misyona da sahiptir. Hikâyenin büyük komiği bu çekimler sırasında ortaya çıkmakta. Meslek sahiplerini canlandıran konuk oyuncuların performansı dizinin gücünü arttıran önemli faktörlerden biri. Çalgı Çengi filmiyle de tanınan Selçuk Aydemir’in yönetip, Onay Durgun ve Osman Edip Tekin’le beraber senaryosunu yazdığı dizi bu anlamda geniş bir malzeme içinden hareket ediyor. Şu ana kadar sahaflıktan çiniciliğe uzanan geniş bir yelpazeden hikâyeler anlatılmaya çalışılırken keyifli birçok duruma tanıklık etmek mümkün oldu. Ne yaptıkları belgeselle ne de röportaj yaptıkları meslek sahipleriyle duygusal bağ kuran ve bu soğukluğu işlerine de yansıtan ekip, derya deniz meslek erbaplarıyla çekimlere devam etmekte.

işler güçler 2 300x204 İşler Güçler (2012): Eğlenceli Deşifre

Komedi Meziyeti    

Dizide bireysel performanslar fazlasıyla dikkat çekici. Kemik kadro içinde yer alan karakterlere ayrıksılıklar yüklenerek ilizyonun etkisi kırılırken, diziye absürt bir boyut kazandırılmış. Örneğin, yalan söyleyemeyen Zehra’nın abisiyle girdiği diyaloglar (dizinin en keyifli sahnelerini de oluşturmakta) kardeşleri geleneksel kodların dışına çıkarırken, bu dürüstlük içinde kurdukları iletişim sırasında silkelenip “normalleşmeleri” gerektiği sonucuna varabiliyorlar. Ya da yanlış bilgilerle kurduğu gerçeğine fazlasıyla inanmış Ahmet’in içinde bulunduğu yanılsama onun mesleki egosunu yücelttiğinden tamamen bir gerçeğe dönüşüveriyor. Başrol oynadığı dizinin 230 bölüm sürdüğüne kendini o kadar inandırıyor ki en yakın arkadaşının 19 bölüm sürdüğünü hatırlatması bile bu inancını sarsamıyor. Bu tarz karakter yaratma hamleleri ve çalışılan yerden senaryo oluşturma girişimleri her sahnede, diyalogda bir konuya hakimiyet gücünü de ortaya koyuyor. Çünkü İşler Güçler ekibi, içinde bulunduğu sektörü, dışında kalan insanlara en anlaşılır ve eğlenceli bir biçimde anlatmaya çalışıyor. Meziyet de burada ortaya çıkıyor zaten. Büyük paraların döndüğü, set ekibinin küçük paralarla uzun saatler ve kötü koşullar içinde çalıştığı, oyunculuk eğitimi almış çoğu gencin bile öncelikli “kapak atmak” istediği karmaşık ve çoğu zaman acımasız bir sektör içinden komik çıkaralıyor. Bu bir anlamda beyaz camın büyüsünü de bozan bir hareket. Hem kendilerini hem de seyirciyi silkeliyorlar. Hiçbir şeyin görüldüğü gibi olmadığını söylerken kendilerini ve sektörü açık ediyorlar. Kalkan bu perde beraberinde bir yakınlaşmayı da sağlıyor aslında. Ulaşılmazın büyüsüne kapılanları kendi alanları içine çekip oyunu beraber yürütmeye davet ediyorlar.

 

işler güçler 3 292x300 İşler Güçler (2012): Eğlenceli Deşifre

Yanılsama Kırılıyor

İlk üç bölümde ortaya çıkan duruma göre karakterlerin yaptıkları ve yapmak istedikleri işler arasındaki çatışma dizinin dramatik zemini. Bu zeminde yaşanılanlar, alışılmış oyun içinde oyun anlayışından farklı olarak oyun içinde gerçek kurgusu yaratmakta. Çünkü üç başrol oyuncusu, gerçek adlarını kullandıkları dizide, gerçek yaşamdaki meslekleri ve filmografileriyle bir oyunculuk çıkarmakta. Bu yöntemle karakterlerin her diyaloğu, kendileri hakkında verdikleri her bilgi bir anlamda gerçek yaşamdaki kimliklerine değiyor. Fakat dizideki absürt öğeler bu gerçekçi yanılsamayı da kırmayı başarıyor. Özellikle oyuncuların performansı dizinin çıtasını yükselten önemli faktör. Fakat kadın karakterler – belki de konumlandırıldıkları yerler itibariyle – henüz bunu sağlayabilmiş değil. Bütün keyfi, coşkusu bir yana Leyla ile Mecnun’un da bir handikabı olarak görülebilecek bir durum burada da söz konusu. Konumları ne olursa olsun cinsiyetçi bir komiğin dışına çıkarılamamışlar henüz. Bunda biraz oyuncu performanslarının da etkisi söz konusu. Gerçi Zehra ve hala karakterleri konusunda ümidim var henüz. Müziklerle ve bedensel aksiyonla fazlasıyla desteklenen İşler Güçler, sahne geçişleri ve ritmiyle de yerli dizilerde çok da göremediğimiz bir özeni beraberinde getiriyor. Söz konusu tv seyri ve keyifse, bunu iyi biçimde karşılayan bir yapım var karşımızda.