Gone (2012): Biz Bu Filmi Daha Önce Görmüştük

Gulcin Kaya
Gulcin Kaya
26 Temmuz 2012

Kimin tarafından hangi amaçlarla çekildiğini tahmin edebildiğimiz ancak anlam veremediğimiz kimi filmler, ne yazıktır ki genel sinema izleyicisini dahi tatmin etmeyecek sıradanlıkta ve özensizlikte olmakta bir sakınca görmüyorlar. Bahsi geçen tipteki filmlerin son örneklerinden biri, Brezilya’lı yönetmen Heitor Dhalia’dan geldi; bu haftanın ve son zamanların en anlamsız filmlerden biri, Gone(Kayıp), vizyonlarımıza konuk oldu…

Amerika’nın en eli yüzü düzgün şehirlerinden Portland’da kız kardeşi Molly’le birlikte yaşayan Jill, kız kardeşinin ortadan kaybolmasıyla birlikte geçmişten gelen bir kabusuyla yüzleşmeye başlar. Konusunu okuyarak bile hikayenin ilerleyişi, hatta ve hatta finali hakkında isabetli çıkarımlar yapabileceğimiz film, Jill’in kız kardeşinin izini sürmesi; eş zamanlı olarak da çevresindekileri  ve polisi olayın gerçekliğine inandırabilme mücadelesi üzerine kurulu. Bu noktada film, akıl sağlığından şüphe edilen bu genç kızın, gerçek bir ruh hastası olma ya da olmama ihtimalleri üzerinden şekillenmeye ve şaşırtmaya çalışıyor gibi görünüyor. “Gibi görünüyor” çünkü aslında hiçbir anında şaşırtamıyor; hepimizin iyi bildiği bir masal tekrardan, hem de son derece başarısız bir kopyasıyla karşımızda duruyor.

Gone, tutarlı bir senaryo ya da harika çizilmiş karakterler barındırdığını iddia etmiyor, bu haliyle de oldukça barışık gibi görünüyor. Ancak en düşük beklentilerle –ki beklentisiz de diyebiliriz- izlendiği takdirde bile bolca ‘neden’ ve ‘nasıl’ sorularıyla eşlik edilen bir yapım ortaya çıkıyor ve haliyle bu sığlık, izleyenini rahatsız ediyor. Bu rahatsızlıkta en büyük payı kuşkusuz alelade yazılmış senaryoya ait… İzleyiciyi ikilemde bırakmaya, şaşırtmaya yönelik yazılmış senaryo, kötü kurgusu ve cılız karakterlerinin de yardımıyla rengini en başında belli ediyor; bir sonraki adımı ya da temelde finali tahmin etmek yoğun bir beyin fırtınası gerektirmiyor. Düz tahminlerle filmin başına koyulan izleyici haklı çıkarken; bu denli basit olamayacağını, hikayenin başka şekilde ilerleyeceğini düşünen izleyici aradığını bulamıyor, böylece film sığ sularda attığı kulaçlara doyamıyor.

Senaryodaki çatlaklar, olmamış karakterleri ya da nedensiz ayrıntıları da beraberinde getiriyor.  Örnek vermek gerekirse polis teşkilatındaki yeni polis Peter Hood (Wes Bentley)’un filmdeki yeri o kadar planlandığı amaca hizmet edemiyor ki,  şeytani bakışlarına ve şüpheli görünen hareketlerine rağmen bir an bile şüpheli olamıyor;  annesine çorba vermeye giden karakter olarak izleyici tarafından -belki film ekibi tarafından da- unutulup gidiyor. Bunun gibi hikayede yer alan tüm karakterlerde de artık ezberlediğimiz özellikler mevcut… Öyle ki böylesine klişe bir filmi çekmek istesek ihtiyacımız olan konseptin ‘olmazsa olmaz’larını bu filmde ve karakterlerinde bulabiliriz. Bir şehir dolusu insana meydan okuyan, alımlı, çekici, zeka küpü başkarakterimiz genç kız, bu epik mücadelede hep en korkusuz taraf da oluyor. Bu karakterde olmayan özellikler de otomatik olarak yan karakterlere yüklenmiş durumda. Zeka yoksunu polis karakterler, kaybolan Molly’nin arada bir kadraja girip bir an bile telaşlı görünmeyen sevgilisi,  suçlu olması için hiçbir neden yaratılmayan ve oldu bittiye getirilen bir katil karakteri…

Gone, ne bütün olarak ne de parçalayarak bakıldığında adında ima ettiği, içeriğinde barındırmayı planladığı hiçbir kayıbı ifade edemiyor ne yazık ki. Ortada kaybolan bir şeyler var evet, ve bunlardan en önemlisinin ‘yaratıcılık’ olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.  Kanaatkar olup bunu da dert etmeyelim dediğimiz takdirde ise filmin nötrlüğü ve izleyicide tepkime ya da hissiyat oluşturma başarısızlığı karşımıza çıkıyor. Öyle ki film boyunca ‘psikolojik’ ve ‘gerilim’ terimleri sadece birer tür etiketi olarak varlıklarını sürdürüyor.

 

Türkçe Adı: Kayıp

YönetmenHeitor Dhalia

SenaryoAllison Burnett

Yapım: Amerika, 2012

OyuncularAmanda Seyfried, Jennifer Carpenter, Wes Bentley, Wes Bentley

Süre: 94

 

Gülçin Kaya

twitter

gulcinnkaya@gmail.com

 

Yazarın Puanı:
Ekşi Sinema Puanı:
1 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 5