2011′in En İyi 10 Türk Filmi

Kaan Karsan
Kaan Karsan
01 Ocak 2012

Türk sineması için son derece kurak geçen bir seneyi geriden bırakırken, 2011’de gösterime giren en iyi 10 Türk filmini sıraladığım kişisel bir liste yazdım. İtiraf etmeliyim ki, 10 filmlik bir liste oluştururken maalesef oldukça zorlandım. 75 filmin gösterime girdiği bir seneden, hakkında övgüyle bahsedilemeyecek 10 filmin çıkmamış olması sinemamız adına bizi karamsarlığa sürükleyen bir durum. Tabii bu yaratıcılık karanlığının içerisinde bile birkaç büyük yönetmenimiz çok iddialı filmler çıkarmayı başardılar.

 

10) Labirent – Tolga Örnek

labirent 2011in En İyi 10 Türk Filmi

 

Türler arasında gezinirken denediği türlere ayak uydurmayı şu ana kadar başaran Tolga Örnek’in aksiyon-polisiye denemesi ışıltısız hikâyesinin boşluklarını başarılı bir yönetmenlikle kısmen örtmeyi başarıyor. Eksikliğini sürekli olarak hissettiğimiz ana akım sinemamıza güzel bir hediye Labirent. Tabii filmi izlerken keşke daha özgün, sürprizli bir hikâyeye sahip olsa dememek de pek mümkün değil. Her şeye rağmen Tolga Örnek de heyecan uyandırmayı sürdürüyor.

9) Celal Tan ve Ailesinin Aşırı Acıklı Hikayesi – Onur Ünlü

celal tan 2011in En İyi 10 Türk Filmi

Onur Ünlü’nün muzip dünyasına kısa yoldan girmemizi sağlayan bu kara komedi, mizah açısından tam anlamıyla bir tutarlılığa sahip olmasa da senenin en farklı işlerinden biriydi. Onur Ünlü, kendini ciddiye almamaya, hatta kendiyle eğlenmeye devam ediyordu ve yalnızca bunun için bile film izlenmeye değerdi. Kimi anlarda sinematografik düşüşler yaşayan, televizyon estetiğine yaklaşan film Onur Ünlü’nün yapabileceklerinin en iyisi değildi; ancak her şeye rağmen yönetmenin takipçilerini tatmin edecek nitelikteydi.

8 ) Zefir – Belma Baş

zefir 2011in En İyi 10 Türk Filmi

Poyraz adlı kısa filmiyle Cannes’da yarışıp bir kısım seyirciyi büyülemeyi başaran Belma Baş, aynı tondaki uzun metrajıyla kendini daha geniş kitlelere tanıtmıştı bu sene. Zefir kimi anlarında iki ucundan güçlükle çekilip uzatılmış bir filmi andırsa da içerdiği yetkin sinemayla yer yer seyirciyi içine çekmeyi başarıyordu. Senenin seyirci tarafından ıskalanan birçok Türk filminden biri olan Zefir, etkileyici finaliyle de dikkate değer bir minimal sinema örneği olarak akıllarda yer etti.

7) Saç – Tayfun Pirselimoğlu

saç 2011in En İyi 10 Türk Filmi

Tayfun Pirselimoğlu üçlemesinin son filmi olan Saç, tam bir “ya sev ya nefret et” filmiydi. Kişisel anlamda filmin büyük hayranlarından biri olduğumu söylemem doğru olmayacaktır. Fakat süresiyle, temposuyla tam bir sabır testi olan filmin imgesel anlamda çok akılda kalıcı bir film olduğunu da belirtmem gerekiyor. Tayfun Pirselimoğlu’nun çok kısık ateşte pişirdiği filmi, eğer 140 dakikalık değil de 90 dakikalık bir film olsa Türk sinema tarihinde iz bırakabilirdi.

6) Atlıkarınca – İlksen Başarır

atlıkarınca 2011in En İyi 10 Türk Filmi

Başka Dilde Aşk ile naif bir aşk öyküsü anlatıp diğer yandan da sosyal sorumluluklarını yerine getiren İlksen Başarır – Mert Fırat ikilisi bu kez ensest sorununa dikkat çekiyorlardı. Atlıkarınca, göstermek yerine hissettirmeyi seçiyordu ve bu konunun hassaslığı açısından çok doğru bir tercihti. İlksen Başarır, Mert Fırat ve Nergis Öztürk’ün başarılı oyunculuklarının da katkısıyla oldukça etkileyici bir film çekiyordu yine.

5) Bizim Büyük Çaresizliğimiz – Seyfi Teoman

bizim büyük çaresizliğimiz 2011in En İyi 10 Türk Filmi

Başarılı ilk filmi Tatil Kitabı’nın ardından Barış Bıçakçı’nın çok sevilen romanını sinemaya uyarlayan Seyfi Teoman, kitabın saflığını muhafaza etmeyi başarıyordu. Aşkın, sevginin farklı tanımlarını da filminin içerisinde kısa cümlelerle sunan yönetmen, Ankara’nın sinematografik özelliklerini de başarıyla aktarıyordu filmine. Sonuç olarak sinemamız oldukça modern bir Avrupa sineması örneği kazanıyordu.

4) Gelecek Uzun Sürer – Özcan Alper

gelecek uzun sürer 2011in En İyi 10 Türk Filmi

Sonbahar ile Türk sinemasının en başarılı ilk filmlerinden birini kotaran Özcan Alper, hız kesmeden politik sinema yapmaya devam ediyordu. Adalet diye çığıran Alper, bu kez ilk filminde yaptığından çok daha sert cümleler kuruyordu. Film otoriteleri ikiye böldü. Kimi anlarında tempo sorunları çeken ve belgesel kurmaca dengesini koruyamayan Gelecek Uzun Sürer, ne olursa olsun sinemamızın ihtiyaç duyduğu türden, izlenmeyi, yararlanılmayı hak eden bir yapımdı.

3) Gölgeler ve Suretler – Derviş Zaim

gölgeler ve suretler 2011in En İyi 10 Türk Filmi

Yine kendi topraklarından bir öykü anlatan veteran yönetmenimiz Derviş Zaim, filmografisine önemli bir politik sinema örneğini katıyordu. Kıbrıs’ta yaşanılan acı olayları son derece tarafsız bir perspektiften anlatan Zaim, çok başarılı mizansenleriyle neden usta yönetmenlerimizden biri olduğunu bir kez daha kanıtlıyordu. Sinemayı yalnızca eğlenceden ibaret gören sinema seyircimiz, maalesef kendi öykülerini dinlemekten bir kez daha kaçınıp bu filmi de gişede yalnız bıraktılar.

2) Nar – Ümit Ünal

nar 2011in En İyi 10 Türk Filmi

Ümit Ünal, sevdiğimiz, beklediğimiz tarzına geri dönerken kemikleşmiş izleyici kitlesini fazlasıyla memnun ediyordu. Tam bir sene sonu sürprizi olarak Aralık sonunda gösterime giren film, sınıfsal çatışmalar hakkında kulak verilmesi gereken önemli sözler söylüyordu ve hepimizin hikâyesini anlatıyordu. Ümit Ünal, dar bir mekâna kocaman bir sinemayı sığdırmayı da başarıyordu. Film kimi anlarında düşüşler yaşasa da senenin en önemli filmlerinden biriydi.

1 ) Bir Zamanlar Anadolu’da – Nuri Bilge Ceylan

bir zamanlaranadolu 2011in En İyi 10 Türk Filmi

Nuri Bilge Ceylan’ın taşranın derinliklerine yolculuğu, sinemamızın “iyisi” ve “kötüsü” arasındaki uçurumu gözlemlemek açısından ders niteliğinde bir sanat eseriydi. Filmin içerisindeki her detay o kadar doğaldı ki, kimi anlarda bunun bir film olduğunu unutup içerisinde kaybolmak muhtemeldi. Nuri Bilge, filmografisinin en iyi filmini çekerken dünyanın dört bir yanından gelen övgüler de kimseyi şaşırtmıyordu. Bir Zamanlar Anadolu’da, sadece 2011’in değil, tüm zamanların en iyi Türk filmlerinden biriydi.

***

Kaan Karsan

kaankarsan@gmail.com

twitter

***